Opinió
Aragó s’esborra
// Redacció
L’altre dia anava tranquil·lament per una carretera lliterana, quan em vaig creuar amb un d’aquells tractors mastodòntics que anava amb tot d’estanqueres amarrades a cada cantonada. Vaig patir que una cerçada violenta no s’endugués el tractorista patriòtic, que amb tant de drap onejant pareixia l’almirall d’un galió de la Armada Invencible.
LLEGIR-NE MÉSLa necessitat d’uns criteris normatius per al català d’Aragó
// Redacció
// Lluís-Xavier Flores i Abat La posada en marxa de l’Acadèmia Aragonesa de la Llengua l’1 d’octubre de 2021 era necessària per a la normativització dels idiomes minoritaris de l’Aragó, l’aragonés, el benasqués —legalment sota l’aixopluc de l’aragonés— i el català. L’AAL “està al servei de la societat aragonesa”, la seua tasca és “protegir el
LLEGIR-NE MÉS
Temps de regressió
// Editorial
Les Corts d’Aragó van aprovar el passat desembre els pressupostos de la Comunitat Autònoma d’Aragó per a l’any 2024, xifrats en 8.546 milions d’euros (un 3,6% més que l’any anterior). En paraules del president del Govern aragonès, Jorge Azcón (PP) són “els pressupostos més socials de la història”. La seua aprovació va ser possible gràcies
LLEGIR-NE MÉSXapurrejar el ‘chapurriàu’
// Redacció
M’ha arribat per un grup de WhatsApp una nadala animada dels Amics (sic!) del Chapurriàu (sic, sic!). Un xiquet va dient un text sobre les coses que se solen dir en estes dates, en un català de la zona prou ben llegit. Això sí, la locució té un excés de castellanismes que converteixen l’idioma emprat
LLEGIR-NE MÉSCatalà a la notaria
// M. D. Gimeno Puyol
Cartell a l’esquerra de la porta de la notaria: “Horario de atención al público: lunes a viernes, 09:00-13:30. Horari d’atenció al públic: dilluns a divendres 09:00-13:30”. Cartell a la dreta: “Para consultas, pedir cita previa 976 63 84 99. Per a consultes, demanar cita prèvia 976 63 84 99”. No m’ho puc creure!
LLEGIR-NE MÉSPolitització de la llengua catalana a l’Aragó
// Editorial
Des que en la primera legislatura del Govern d’Aragó 1983-1987 del socialista Santiago Marraco com a president i el favarol José Ramón Bada com a conseller de Cultura i Educació es va introduir el català a l’escola, aconseguir la normalització lingüística en el nostre territori —com estableix com a objectiu la Declaració de Mequinensa de
LLEGIR-NE MÉSOrgullosa de ser aragonesa i parlar català
// Redacció
Voldria dedicar aquestes paraules a expresar com em sento amb la situació que s’està donant actualment amb l’aprenentatge del català a l’IES Matarranya. Primer vull deixar clar que soc i que em sento aragonesa, i que estic molt orgullosa de ser-ho. No soc una perillosa independentista radical que considera que la Franja és o hauria
LLEGIR-NE MÉS
Vindran temps encara més incerts?
// Editorial
De ben segur que els lectors ja sabeu que en els darrers comicis autonòmics a l’Aragó el Partit Popular ha emergit com a guanyador, però si no hi ha cap sorpresa haurà de comptar amb el suport de Vox per formar govern. I és que el partit ultradretà ha esdevingut clau gràcies al seu gran
LLEGIR-NE MÉS
