La 18 fira Litterarum arriba al País Valencià i l’Aragó

Escrit per Redacció a 5 de maig de 2025

bookmark_fill [#1227] Created with Sketch. Publicat a

// Redacció

La Fira d’espectacles literaris en llengua catalana “Litterarum” de Móra d’Ebre arriba enguany a la seua majoria d’edat, englobant, com és costum, la Fira del Llibre Ebrenc, en la seua 22a edició. L’arribada a la direcció del valencià Lluís Flores, filòleg i gestor cultural, ha suposat un seguit de canvis que han estat presentats este matí al Teatre La Llanterna amb el cartell oficial. Entre ells, la presentació prèvia de la Fira a Morella, esta mateixa tarde, a les 19.00 h, i a l’Espai De bat a bat de Calaceit el 17 de maig.

La divuitena edició del Litterarum, prevista per als dies 23, 24 i 25 de maig, comptarà per primera vegada amb la col·laboració de l’Ajuntament de Morella i d’altres entitats valencianes com ara l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), la Federació d’Instituts d’Estudis del País Valencià i el Centre d’Estudis dels Ports. Pel que fa a l’Aragó, s’hi suma l’Ajuntament de Mequinensa, l’Acadèmia Aragonesa de la Llengua(AAL) i l’Associació Cultural del Matarranya. Una altra novetat és la incorporació del Govern Balear, per mitjà de l’Institut d’Estudis Baleàrics (IEB), com a patrocinador, al costat de les institucions habituals com són l’Ajuntament de Móra d’Ebre, la Institució de les Lletres Catalanes, el Consell de la Ribera d’Ebre, Agbar, l’IRMU i el CERE.

Una altra de les innovacions és la incorporació de la llengua occitana, oficial amb el nom d’aranés a l’Aran, però també a tot Catalunya, que ha estat possible gràcies a l’Acadèmia Aranesa dera Lengua Occitana i el Cercle d’Agermanament Occitanocatalà (CAOC) i la programació d’un espectacle vehiculat parcialment en este idioma.

Segons ha declarat el director “per la seua situació geogràfica, al bell mig del territori lingüístic, Móra d’Ebre ha projectar-se amb el Litterarum com un focus cabdal de la difusió de la llengua i literatura feta en català/valencià i en occità/aranés”. En este sentit, l’alcalde de Móra, Rubén Biarnés, ha destacat que “Litterarum mira de buscar noves aliances amb els territoris veïns i la col·laboració de l’Ajuntament de Morella, o de l’Institut d’Estudis Baleàrics, obri una nova etapa per a esta fira única a Catalunya”.

Litterarum 2025, a més, s’avança al cap de setmana anterior amb la inauguració de dos exposicions, una dedicada a la poeta valenciana Maria Beneyto, i una altra a l’escriptor aragonés Jesús Moncada, en què participaran la presidenta de l’AVL, i autoritats de l’Ajuntament de Mequinensa i l’AAL, institució del Govern d’Aragó que regula oficialment pel català. Així mateix, en el marc de l’Any Llompart impulsat pels governs de Balears i Catalunya, hi haurà una exposició sobre este escriptor mallorquí.

Per arrodonir esta edició, la 18a Fira Litterarum programarà 20 espectacles, 5 d’ells infantils i 2 juvenils, i comptarà amb la participació de companyies, artistes i especialistes de Catalunya, País Valencià, Aragó, Eivissa, Mallorca i Andorra. La Fira del Llibre Ebrenc a més ha projectat les habituals presentacions i signatura de llibres a càrrec de quasi una trentena d’escriptors així com tres taules rodones i el lliurament de 20é Premi Llibresebrencs.org de relats curts a internet per a jóvens ebrencs i, enguany, la dels I Premis de poesia catalana i música urbana convicat pel Col·lectiu Versembrant i la Plataforma per la Llengua. El dissabte 24 de maig, Litterarum serà oficialment inaugurada per Eduard Escoffet, director de la Institució de les Lletres Catalanes.

Informació: Fira Litterarum – Ajuntament de Móra d’Ebre. Més info: Tel. 616.410.254 firalitterarum@gmail.com

Etiquetat a