Lliurament “clandestí” dels premis d’Aragó de Literatura*
// Marià Àlvarez
A les 9:30 hores del matí i sense la presència del Director General de Política Lingüística, que es trobava a Barcelona participant en una reunió de responsables de llengües minoritzades europees. Així es va celebrar el passat 12 de desembre al IAAC Pablo Serrano de Saragossa el lliurament dels premis Miguel Labordeta, Arnal Cavero, Guillem Nicolau i del Sector del Llibre, que atorga el Govern Aragonès.
Guardonats dels Premis d’Aragó de Literatura amb la consellera Mayte Pérez i el Director General de Cultura i Patrimoni Nacho Escuín. / Sigrid Schmidt von der Twer
El premi Miguel Labordeta de Poesia en castellà el rebé, como tots els demés, de mà de la Consellera de Cultura del Govern d’Aragó, Mayte Pérez, la professora, filòloga i escriptora, també en aragonès, Pilar Benítez Marco, amb el seu poemari Morfosintaxis humana. Benítez va dedicar el seu guardó als seus alumnes emigrants de l’aula d’espanyol del IES La Azucarera que, segons digué, l’inspiraren la seua obra. El premi Arnal Cavero de literatura en aragonès, el recollí la filla del guanyador, Chesús Aranda, per l’obra Simién d’humanistas. Aranda, dissortadament, va morir unes setmanes abans d’aquest lliurament. L’escriptora i dramaturga barcelonina Marta Momblant Ribas, va recollir el seu guardó de guanyadora del Premi Guillem Nicolau de literatura en català per la seua novel·la Arbàgel, un revolt d’amor. Marta Momblant assenyalà que “jo no sóc més que la petita punta d’un iceberg format per tota la gent que des de les comarques de la franja lluiten des de dècades per la dignitat de la seua llengua i la seua cultura”. El premi atorgat pel Sector del Llibre aragonès va recaure en la persona de l’escriptor i traductor saragossà resident des de fa molts anys a Suècia, Paco Úriz que, per veu del seu representant literari, va fer una ferma defensa de la feina dels traductors, “gràcies als quals el talent literari és conegut per gent que no coneix la llengua de l’escriptor”. La consellera Mayte Pérez, es congratulà per l’alt nivell de les lletres aragoneses en l’actualitat i reafirmà el compromís del seu govern d’incentivar el gust per la lectura i de mantindre la presència de les obres d’autors aragonesos a les fires internacionals de més alt nivell.
Marta Momblant. / Sigrid Schimdt von der Twer
Unes breus paraules al públic una volta fets els agraïments institucionals…
En recollir jo avui aquest premi, s’emfasitza una petita punta, la part visible, d’un enorme iceberg submergit en aigües profundes i, massa sovint, gèlides, que n’és la reivindicació i la lluita de molts de nosaltres per la existència i permanència de les llengües minoritàries i minoritzades.
Si avui se’m fa a mi visible amb aquest premi és gràcies a l’esforç i a la tasca incessant de molta, molta gent, que treballa, materialitzant el gran tou de la part oculta d’aquest iceberg, resistint l’erradicació de la nostra llengua materna més enllà de les llindes institucionals i instituïdes. La història ens demostra que les llengües del pobles són tossudes i difícils d’anihilar perquè són ancestrals i és la llet materna que les perpetua, i és que en un món globalitzador, internacionalització no ha de significar pas ombrejar identitats.
En recollir jo avui aquest premi, emfasitzo, també un especial agraïment públic al Dr. Artur Quintana i Font per tota la seva llarga i sàvia tasca per la dignificació de les llengües minoritàries a l’Aragó; i a títol personal, agrair-li molt el seu acompanyament al pas dels anys de la nostra coneixença que hagi estat el meu guia i mentor en la nostra llengua comuna, el català de l’Aragó i de Catalunya, acompanyant-me en l’aposta per l’excel·lència artística i lingüística, en la seva defensió a l’hora d’ocupar un lloc al món.
Marta Momblant Ribas
(Extracte de les intervencions de l’autora guanyadora amb el Guillem Nicolau a les Lletres Catalanes a l’Aragó 2018 en els actes de reconeixement del premi de la DGA i presentació de la publicació de la novel·la premiada Arbàgel, un revolt de l’amor, el dia 6 de desembre a en la inauguració de la 24a Feria del Libro de Montsó, i de l’entrega del Premi de mans de la Consellera de Cultura, Educació i Esports el dia 12 de desembre al Museu Pablo Serrano de Saragossa)
*Publicat a Temps de Franja n.140, gener 2019
Tags: Aragó
Trackback des del seu lloc.