L’AAL, present a la celebració del Dia Europeu de les Llengües al Congrés

Escrit per Redacció a 3 de març de 2025

bookmark_fill [#1227] Created with Sketch. Publicat a

// Redacció

El Congrés dels Diputats, en col·laboració amb el Ministeri de Cultura del Govern d’Espanya, va commemorar el proppassat dijous 26 de setembre el Dia Europeu de les Llengües amb un acte de reconeixement al plurilingüisme a Espanya, en el qual van participar representants de totes les acadèmies de les llengües oficials i estatutàries.

La presidenta del Congrés, Francina Armengol, va obrir l’acte tot esmentant que “una seixantena de llengües regionals són parlades amb assiduïtat per un 46 milions d’europeus i europees. No obstant això, avui dia moltes estan en perill d’extinció. En alguns llocs s’està perdent l’ús de certes llengües, sobretot entre els infants i els joves. Es perd, llavors, la transmissió generacional, quelcom d’un valor incalculable per a les societats”. 

A l’acte va prendre la paraula també el ministre de Cultura, Ernest Urtasun, qui va destacar que «cada vegada que una llengua cau en desús, el que està en perill és una forma de mirar el món. Com més plural és una societat, més lliure és la seua ciutadania». Tot seguit, l’artista Rozalén, acompanyada pel seu guitarrista i una intèrpret de llengua de signes, va interpretar quatre temes, en castellà, gallec, català i basc.

Després de l’actuació musical, va iniciar-se la taula rodona, moderada per la periodista Nerea Sarriegi, en què van participar Carme Riera, vicedirectora de la Real Academia Española; Teresa Cabré, presidenta de l’Institut d’Estudis Catalans; Andrés Urrutia, president d’Euskaltzaindia; Víctor Fernández, president de la Real Academia Galega; Jèp de Montoya, president de l’Institut d’Estudis Aranesos – Acadèmia Aranesa de la Llengua Occitana; Javier Giralt, president de l’Acadèmia Aragonesa de la Llengua; Joan Rafael Ramos, vicepresident de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua; Xosé Ramón Iglesias, secretari de l’Academia de la Llingua Asturiana, i Jaume Carot, rector de la Universitat de les Illes Balears.

En la seua intervenció, Javier Giralt va fer referència a la particularitat de l’AAL, ja que és una acadèmia responsable de les dues llengües pròpies d’Aragó, aragonès i català. El president es va referir a la manca de reconeixement legal i a la poca predisposició dels diferents governs envers a la protecció i la promoció de les llengües. Va explicar el treball de l’Acadèmia en els seus tres anys d’existència, tot destacant l’elaboració i l’aprovació de l’ortografia de l’aragonès, norma ortogràfica oficial d’aquest idioma i primer pas en la normativització, i l’acord per al reconeixement de la normativa de l’Institut d’Estudis Catalans i l’Acadèmia Valenciana de la Llengua en el cas del català.

“Semana das Linguas”

a la Universitat de Vigo 

Amb motiu de la «Semana Internacional das Linguas» que organitzà la Universidad de Vigo, la Casa Galega da Cultura va acollir el 2 d’octubre de 2024 un col·loqui sobre l’estandardització de les llengües de l’Estat, on va ser convidada a participar-hi Maria Teresa Moret Oliver,  juntament amb altres membres de les acadèmies, com Xosé Henrique Monteagudo Romero, de la Real Academia Galega, Miren Azkarate Villar, d’Euskaltzaindia, i Inaciu Galán González, de l’Academia de la Llingua Asturiana. L’acte va ser inaugurat pel rector de la universitat i el degà de la Facultat de Filologia i Traducció, i fou organitzat i moderat per la lingüista i professora d’aquesta entitat, María del Carmen Méndez Santos. 

Al col·loqui es van tractar temes com la situació de l’aragonès i el català a l’Aragó, la importància del procés d’estandardització per a una llengua minoritzada, quin ha estat el paper que ha tingut en els darrers 20 anys l’estandardització en determinades llengües i quins són els reptes més immediats per al futur del gallec, l’èuscara, l’asturià, l’aragonès i el català a l’Aragó. Entre els assistents hi havia professorat de la facultat, alumnat i interessats per les llengües, que van omplir la sala i van participar activament en un debat posterior.

L’AAL al Congrés dels Diputats // COngreso de los Diputados

Membres de les Acadèmies a Vigo // AAL


Publicat a Temps de Franja n. 163, novembre 2024

Etiquetat a