Gran Recapte 2018
Chelats Sarrate

Planta el teu cartell!*

// José Miguel Gràcia

Els primers dies de març, el govern d’Aragó va col·locar un gran cartell d’informació viària al començament de la carretera aragonesa A-231, continuació de la catalana T-330, al límit del terme de Queretes. Al cartell s’indicava: (A-231) VALDERROBRES 10 / ALCAÑIZ 43 / MONROYO 34. El cartell es va col·locar, casualment, a pocs centímetres d’un altre plantat fa més de quinze anys per la Generalitat de Catalunya que deia: (T-330) VALL-DE-ROURES / MORELLA.



Lo cartell de la discòrdia. / Arxiu

Aquest últim quedava, doncs, amagat, sense possibilitat de que els vehicles els poguessen veure. El tram on estava fixat aquest cartell havia estat asfaltat per la Generalitat. No estalviaré qualificatius a l’actuació de les institucions aragoneses. Va ser un acte de provocació, barroer, catalanofòbic i de menyspreu del català. “Va ser una sorpresa perquè no se’ns havia advertit i hem demanat explicacions a través de la delegació territorial del govern als responsables del govern de l’Aragó” —va explicar l’alcalde d’Arnes, Joaquim Miralles. Autoritats aragoneses han manifestat que el motiu del nou cartell no era altre que la manca d’indicació de la població d’Alcanyís en el cartell de la Generalitat. Ben pobra i matussera ha estat la justificació del canvi.

L’antic cartell de la Generalitat tapat ha estat retirat per part del departament de Territori de la Generalitat i es pensa col·locar en una altre indret, en territori de l’Ajuntament d’Arnes.

El dimarts dia 8 va aparèixer el cartell del govern d’Aragó llançat a la vorera de la carretera, i serrats els suports del cartell. Sembla que algun cartell més també va patir la mateixa acció. Aquestes accions portades a terme per alguns brètols descontrolats es desqualifiquen per si mateixes. Si es volia protestar s’haurien d’haver fet altres accions vistoses, però elegants i exemplaritzants. Però hi ha una diferència: l’acció de les autoritats aragoneses tenien un caire institucional; les de l’altra part són en tot cas anònimes i individuals, i no responen a decisions institucionals.

No sé com acabarà el conflicte. El més lògic seria que aquell que el va començar provi d’arreglar-lo. Proposo una solució elegant i responsable: que el govern d’Aragó planti un nou cartell igual que aquell que va col·locar a primers de març, però amb les denominacions VALDERROBRES / VALL-DE-ROURES, MONROYO / MONT-ROIG. A més d’ALCAÑIZ i MORELLA. Oi que seria una prova de bon tarannà i de respecte de les llengües? Em jugo un pèsol que no ho farà, semblaria un penediment. Per què penedir-se d’allò que es va fer amb plena consciència i sense “animus injuriandi” —diuen des de l’Aragó—? Benvolgut lector, ho creus o no? Planta el teu cartell!

 


*Publicat a Temps de Franja n. 141, abril 2019

Tags:

Trackback from your site.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.

REVISTA DE LES COMARQUES CATALANOPARLANTS D’ARAGÓ

Edita:

Iniciativa cultural de la Franja

C. Sagrat Cor, 33. 44610 Calaceit.

T. 978 85 15 21.

Enviar correu electrònic

Associacio Cultural del Matarranya (ASCUMA)

Institut d’Estudis del Baix Cinca (IEBC-IEA)

Centre d’Estudis Ribagorçans (CERib)

Amb la col·laboració de: