Ludologia / Narratologia
// Marina d’Algars
M’apassiona la Literatura amb majúscula; també algunes disciplines vinculades a ella com la Teoria Literària i Pensament literari contemporani, entre altres. Fa uns dies vaig assistir a la conferència Els videojocs com univers narratiu, impartida a la Universitat de Saragossa, per Dan Tarodo (Filòleg i Periodista). El tema se m’ha enganxat a les neurones despistades i em rondinen pel cap algunes qüestions. Sóc analfabeta funcional dels videojocs, els quals solament conec a través del contacte amb adolescents, dintre i fora de la família. Shigeru Miyamoto (Kyoto, 1952) és considera el creador del primer videojoc modern; el seu primer treball amb Nintendo és del 1981 (Donkey Kong), semblava una ximpleria però s’ha forrat. Els estudiosos de la seua trajectòria diuen que és un narrador, què necessita contar històries i que ho fa d’una manera diferent a la narrativa clàssica. En l’actualitat, dues noves ciències es sumen al corpus intel·lectual: la Ludologia i la Narratologia i es parla del cibertext, de la literatura ergòdica com aquella literatura que es construeix mentre es fa el camí. La Ludologia representa una ruptura amb la teoria literària anterior. En el videojoc, s’introdueix un element essencial: les mecàniques i cada experiència de lectura és diferent El jugador és actor. Diuen que l’ésser humà s’enganxa a tota narrativa, per tant, els videojocs representen una evolució natural d’altres mitjans narratius en un marc multidisciplinari. Hi ha un text, un discurs, uns protagonistes amb un rol determinat, un marc, unes accions, la trama, un temps i una història; una cadena d’esdeveniments. Contenen una dimensió lúdica (jocs, regles), una dimensió narrativa (història, relat) i una dimensió enunciativa (diàleg entre autor i jugador). L’acció del jugador construeix la història que inclou codis culturals, llibertat d’acció, crea expectatives sobre la trama… A partir d’aquesta nova narrativa es creen les franquícies transmèdia que traspassen fronteres i aporten més milions d’ingressos que el cine i la música junts en l’àmbit mundial. L’entrada dels jocs al mòbil, les xarxes socials, intranet, sèries de TV, els videojocs són uns productes culturals de masses. La indústria dels videojocs involucrada en la distribució i venda del joc i el hardware associat, l’any 2016 facturà prop de 90.000 milions d’euros, 8,5% més que l’any 2015. The Legend of Zelda, Super Màrio, Pokémon (El videojoc de rol més venut de tots els temps), Star Fox, etcètera, esmorzen, dinen, sopen, estudien, viatgen, dormen… amb els nostres fills, veïns, amics… Qui estigui lliure de pecat, que tiri la primera pedra
Tags: Entre dos aigües
Trackback from your site.