
La Llitera vista des de ‘Temps de Franja’*
// Pep Espluga Trenc
En el primer número de Temps de Franja (TdF) les pàgines dedicades a la Llitera contenien una notícia d’àmbit econòmic i dues culturals. La primera anunciava que l’ajuntament d’El Torricó havia construït un alberg per a treballadors temporers, una iniciativa pionera i que denotava la importància que tenien els treballadors vinguts de lluny per al sosteniment de les economies locals. Les dos notícies culturals tenien a veure amb el teatre i amb la natura. Per un costat, s’anunciava un premi comarcal adreçat a grups i companyies de teatre d’Aragó i de Catalunya, un certamen del qual posteriorment TdF se’n va fer ressò durant tots els anys que va durar. Per un altre costat, s’anunciava la creació d’un centre d’interpretació de la natura impulsat per un col·lectiu de Tamarit (Kabana) que s’emplaçaria a l’entorn del pantà de Santa Anna, terme de Castellonroi. Esta va ser la tònica predominant en les notícies de la Llitera durant les dues dècades posteriors, cròniques principalment d’activitats econòmiques, polítiques i culturals, ben acompanyades per columnes d’opinió i d’algunes entrevistes a selectes personatges lliterans.
El tortuós procés de creació de la comarca de la Llitera, a causa de l’enverinada disputa per la capitalitat entre Tamarit i Binèfar, va ocupar nombroses peces durant els primers anys de la revista. Reunions d’alcaldes, manifestos de regidors i opinions de columnistes van relatar des de TdF aquella guerra de guerrilles institucional que va desembocar en la creació de l’actual ens comarcal, amb una capitalitat teòricament compartida, desequilibrada a la pràctica.
En l’àmbit cultural, TdF es va anar fent ressò dels premis anuals de literatura infantil Desperta Ferro!, una iniciativa que l’associació Consells Locals de la Franja va mantenir en actiu durant molts anys i que va constituir un estímul indispensable per a la normalització del català escrit entre el jovent.
Les pàgines de TdF han anat reportant també amb precisió una sèrie d’esdeveniments periòdics de masses molt populars a la Llitera durant aquestes dues dècades, com, entre altres, la imprescindible Festa del Tossino d’Albelda, el prestigiós certamen de màgia Florences Gili de Tamarit de Llitera, el fascinant —tot i que ja extingit— festival de circ Acambalachous del Torricó, o les agraïdes Tertúlies a la Fresca d’Alcampell. Esdeveniments tots ells que han quedat registrats per a la posteritat a l’hemeroteca de TdF.
Les pàgines de la Llitera han comptat durant aquests vint anys amb un fluctuant elenc de col·laboradors que inclou les plomes de l’Anna Enjuanes, Rafel Ventura, Ester Sabaté, Anna Domínguez, Aleix Castellnou, Josep Lluís Seira, Josep Maria Latorre, Josefina Motis, Fernando Sabés o Neus Enjuanes, així com columnistes com Josep A. Chauvell, Júlia Laforga, Josep Ramon Bardají o l’incombustible Ramon Sistac. Cal assenyalar, tanmateix, que la Llitera ha format part de les pàgines de TdF amb una intensitat irregular, amb períodes de més presència i altres amb més absències. El vintè aniversari podria ser un bon moment per tornar a agafar impuls.
Tamarit de Llitera // Pep Espluga
*Publicat a Temps de Franja n. 147, novembre 2020
Tags: Llitera
Trackback from your site.