
Assemblea i Convenció de la Premsa Comarcal i Local a Barcelona*
// José Miguel Gràcia
El passat 12 de juny va tenir lloc a l’hotel Comtes de Barcelona la 39a Assemblea i la 13a Convenció de la Premsa Comarcal i Local de l’Associació Catalana de Premsa Comarcal. Les paraules d’obertura i salutació van ser a càrrec del president de l’Associació, Francesc Fàbregas Bonet. Tot seguit, aprovat l’ordre del dia, els assistents, força nombrosos, van aprovar l’acta de la darrera assemblea, la memòria d’activitats de la junta de govern i el balanç i compte d’explotació de l’exercici 2020. El president va fer un repàs de les activitats del 2020: consultori del web per als associats, posada en marxa de Catalunya news, escrits als governs, campanya d’«El paper no porta el virus», cerca de publicitat, etc. Malgrat el problema de la pandèmia, el nombre d’associats de premsa en paper es va mantenir, tot i que van augmentar els de mitjans digitals.
La caiguda de la publicitat privada va tenir els lògics efectes negatius en el capítol dels ingressos. El president emfatitzà sobre el fet que la premsa comarcal i local té al voltant de 730.000 lectors, la qual cosa vol dir que és la que acumula més lectors de tots els mitjans en paper a Catalunya.
Aquest 2021 se celebraran els 40 anys de l’associació. Les quotes dels associats no variaran i s’acceptaran les publicacions en PDF a petició d’alguns associats.
Clausurada l’assemblea, l’animador de l’acte Òscar Cabana Farjas va presentar el treball d’Aida Martori
—10è premi «Recerca Universitària Premsa Comarcal» De premsa de proximitat a mitjans multimèdia camí cap a la transmèdia? Anàlisi i proposta de l’adaptació dels mitjans de l’ACPC a les dinàmiques digitals—. Tot seguit s’anuncià el veredicte de l’11è premi de Recerca de l’any actual i es va fer un breu resum per part d’una representant de l’equip de recerca.
Per arrodonir la sessió van intervenir el ponents. Martí Gironell i Gamero, escriptor i periodista que va desenvolupar el tema De la realitat més propera a la ficció històrica: una trajectòria de novel·la. I la veterana periodista Rosa M. Calaf i Solé intervingué sobre Informar: un repte abans i ara. La mestria i experiència d’ambdós professionals es van fer patents més enllà de les expectatives. Amb les fotos de rigor van acabar els actes matinals.
Després del bon àpat preparat per l’equip de Martín Berasategui, es van van lliurar diplomes commemoratius dels 20, 30, 40 i 60 anys d’alguns mitjans associats. No deixaré de mencionar que es va premiar la millor portada de l’any passat de tots els mitjans de l’associació i que entre els tres finalistes hi era la portada de Temps de Franja n. 144 del gener de 2020 «Masovers en extinció».

Els ponents de la convenció amb el president de l’ACPC. / ACPC
*Publicat a Temps de Franja n. 150, abril de 2021
Tags: Catalanofonia