Gran Recapte 2018
Tel·lúric Matarranya
  • Inici
  • A fons
  • Les restes del músic José Peris descansen ja a la vila de Maella

Les restes del músic José Peris descansen ja a la vila de Maella

// Javier Ortega i Màrio Sasot

Obituari. Les cendres del músic maellà José Peris Lacasa reposen, des del passat u de maig al cementeri de la seua vila natal. A l’enterrament i a la cerimònia religiosa, celebrada a l’església de Sant Esteve, hi assistiren els seus familiars, algunes autoritats aragoneses com el Justícia d’Aragó i nombrosos veïns d’aquesta localitat del Baix Matarranya.
El músic aragonès José Peris Lacasa, compositor i pedagog, va morir el passat 5 d’abril a Madrid als 92 anys. Deixa darrera seu un gran llegat musical de reconeixement internacional. Va començar els seus estudis musicals a Maella (Baix Matarranya), la seva localitat natal. Els va continuar en els conservatoris de Saragossa, Madrid, París i Alemanya. Mantenia la seva casa familiar a la plaça de l’Ajuntament de Maella, on passava llargues temporades a l’estiu, component i descansant. Mai va oblidar la seva localitat natal a la qual va dedicar l’obra “Cançó de Nadal”.
En una de les seves últimes visites a la seva terra, amb motiu de la celebració del seu 90 aniversari a l’estiu de 2014, Peris es definia com un amant de l’ensenyament primari de la música i animava els més joves a estudiar la tradició musical aragonesa, la qual va inspirar algunes de les seues composicions.
Aragó va reconèixer al seu il·lustre paisà amb diverses distincions. El 1996 va rebre la Medalla al Mèrit Cultural, concedida pel Govern d’Aragó i el 2009 va ser guardonat amb el Premi Heraldo dels Valors Humans. El conservatori de música d’Alcanyís porta el seu nom i, dies abans del seu decés, la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Lluís de Saragossa el va nomenar acadèmic d’honor.
Peris estava en possessió d’una brillant trajectòria com a estudiós i docent de la música. Va obtenir el Premi Extraordinari de Composició i el Nacional de Fi de Carrera. Gràcies a una beca del Ministeri d’Educació de França va poder estudiar a París amb Nadia Boulanger, i va ampliar els seus estudis d’orquestració i composició amb Darius Milhaud.
El seu gran talent i exquisida formació amb els millors músics, Carl Orff, Nadia Boulanger i Òscar Esplà, entre d’altres, el van convertir en un dels compositors més admirats del panorama mundial.
El 1962 va obtenir les càtedres d’Harmonia i Contrapunt i Fuga al Conservatori Superior de Música d’Alacant.

 

Tags: ,

Trackback from your site.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.

REVISTA DE LES COMARQUES CATALANOPARLANTS D’ARAGÓ

 


Membre de l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal

Logo ACPC blanc 150 px

 

Edita:

Iniciativa cultural de la Franja

C. Sagrat Cor, 33. 44610 Calaceit.

T. 978 85 15 21.

Enviar correu electrònic

Associacio Cultural del Matarranya (ASCUMA)

Institut d’Estudis del Baix Cinca (IEBC-IEA)

Centre d’Estudis Ribagorçans (CERib)

Amb la col·laboració de: